در حال بارگذاری
مدیرعامل شرکت شهرسازشایگان:

تکلیف تصفیه‌خانه فاضلاب شیروان را روشن کنید

شماره خبر : 1879 - https://asreatrak.ir/short/Nj5l0

مدیرعامل شرکت شهرسازشایگان گفت: تاکنون به قیمت روز، معادل ۱۰ هزار میلیارد ریال برای اجرا و ساخت تصفیه‌خانه فاضلاب این شهر هزینه شده است، ما سرمایه‌گذاریم نه سرمایه‌بردار؛ تکلیفمان را روشن کنید.

به گزارش گروه اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «عصر اترک»، مسعود بناری در گفتگو با خبرنگار ما، با بیان این که عملیات عمرانی و تجهیز دستگاه‌های پروژه بزرگ تصفیه‌خانه فاضلاب شیروان چندی است به پایان رسیده است، اظهار داشت: از اردیبهشت‌ماه سال جاری طی نامه‌های رسمی به اداره کل آب و فاضلاب استان اعلام شد که پروژه آماده بهره‌برداری است؛ اما همچنان به دلایل مشکلات زیرساختی که از سوی سرمایه‌پذیر وجود دارد؛ این پروژه بلاتکلیف مانده است.

وی یادآور شد: به اذعان مصاحبه‌های اخیر مدیرعامل اسبق آبفا استان، تاکنون به قیمت روز ۱۰ هزار میلیارد ریال برای اجرا و ساخت تصفیه‌خانه فاضلاب این شهر هزینه شده است.

بناری تصریح کرد: عملیات اجرایی پروژه بزرگ تصفیه‌خانه فاضلاب شیروان از سال ۱۳۹۴ با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی (هلدینگ شایگان) آغاز و از اردیبهشت ۱۴۰۳ آماده بهره‌برداری است.

وی افزود: ظرفیت تصفیه در چهار سال اول بهره‌برداری این طرح، ۶ هزار مترمکعب در شبانه‌روز و از سال چهارم به بعد به ۱۲ هزار مترمکعب افزایش می‌یابد. همچنین ظرفیت این تصفیه‌خانه در افق سال ۴۱۵ نیز تا ۲۴ هزار مترمکعب در شبانه‌روز قابل‌افزایش است.

مدیرعامل شهرساز شایگان با بیان این که این طرح حدود ۱۴۷ هزار نفر را در شیروان تحت پوشش قرار می‌دهد، گفت: هدف از احداث، بهره‌برداری و انتقال تصفیه‌خانه فاضلاب شیروان حفظ محیط‌زیست، ارتقای بهداشت عمومی، حفاظت از آب‌های زیرزمینی و تولید کود طبیعی است که متأسفانه این روزها تمام این اهداف وارونه شده است.

بناری با اشاره به این که پروژه در صورت آغاز بهره‌برداری حداقل برای ٢۴ نفر به‌صورت مستقیم اشتغال‌زایی می‌کند، خاطرنشان کرد: باتوجه‌به کم‌آبی‌های شدیدی که در این منطقه وجود دارد آب خروجی از تصفیه‌خانه می‌تواند در زمینه صنعت و کشاورزی مورداستفاده مجدد قرار گیرد و تحول بزرگی در زمینه تولید و اشتغال‌زایی ایجاد کند.

تکلیف تصفیه‌خانه فاضلاب شیروان را روشن کنید

دو لیتر در ثانیه، ورودی فاضلاب به تصفیه‌خانه

مدیرعامل شرکت شهرسازشایگان با انتقاد از اداره کل آب و فاضلاب خراسان شمالی در جهت عمل به تعهدات در خصوص اجرای شبکه و واگذاری اشتراک به همشهریان و همچنین تحویل حداقل ٧٠ لیتر در ثانیه فاضلاب در ورودی تصفیه‌خانه، ابراز داشت: حداقل ورودی فاضلاب به تصفیه‌خانه باید ٣٠ لیتر در ثانیه باشد تا دستگاه‌ها قادر به فعالیت و استارت باشند.

وی ادامه داد: در حال حاضر با حجم سرمایه‌گذاری یک هزار میلیاردتومانی پروژه، تنها دو لیتر در ثانیه فاضلاب در ورودی تصفیه‌خانه تحویل می‌شود که عملاً امکان هیچ‌گونه تصفیه‌ای وجود ندارد و مجدد به رودخانه بیرون از پروژه هدایت می‌شود که خطرات جدی برای محیط‌زیست و کشاورزان دارد.

گارانتی دستگاه‌ها در حال اتمام است

بناری با گلایه از عدم تعیین تکلیف پروژه که ١٠٠ درصد آماده بهره‌برداری است، اظهار کرد: باتوجه‌به طی روند فعلی و عدم بهره‌برداری از پروژه، گارانتی دستگاه‌ها روبه‌اتمام است و این قطعاً بعدها پروژه را با مشکلاتی مواجه خواهد کرد.

وی گفت: متأسفانه برخی از مسئولین مربوطه گزارش‌های خلاف واقع به مسئولین شهرستانی و استانی بر علیه این پروژه می‌دهند که بنده از همین تریبون اعلام می‌کنم در هر زمان و هر ساعت از شبانه‌روز آماده میزبانی از عزیزان جهت بازدید میدانی و رفع شبهات هستیم.

به تعهدات خود عمل کردیم؛ سرمایه‌پذیر هم‌چنان پروژه را نمی‌پذیرد

مدیرعامل شرکت شهرساز شایگان با بیان این که ما علی‌رغم بسیاری از بدقولی‌ها و چالش‌هایی که برایمان پیش آوردند به تعهدات خود عمل کردیم، افزود: اکنون اداره کل آب و فاضلاب استان که در قرارداد به‌عنوان سرمایه‌پذیر محسوب می‌شود باتوجه‌به این که در اجرای شبکه و واگذاری انشعابات بسیار عقب‌تر از برنامه پیش‌بینی شده هستند، از تحویل‌گرفتن پروژه خودداری می‌کنند چرا که در این صورت طبق قرارداد در صورت عدم تحویل میزان مشخص فاضلاب در ورودی پروژه باید خسارت پرداخت کنند.

بناری ادامه داد: در این راستا ما با صرف هزینه بیش از یک هزار میلیاردتومانی همچنان معطل و بلاتکلیف مانده‌ایم و مسئولی پاسخ ما را در این شهر نمی‌دهد.

وی در ادامه ناکارآمدی و بی‌ثباتی مدیریتی را ۲ عامل بسیار مهم در عدم پیگیری امور و همچنین یکی از موانع اصلی حضور فعال بخش خصوصی مطرح کرد و گفت: این امر مهم باعث شده آسیب‌های جدی و گاهی جبران‌ناپذیری به توسعه و پیشرفت هر منطقه و کشوری است.

مدیرعامل شرکت شهرساز شایگان ادامه داد: تغییر مداوم مدیریت‌ها باعث افزایش هزینه‌های ناشی از اتخاذ تصمیمات مبتنی بر آزمون‌وخطا در پروژه تصفیه‌خانه فاضلاب شیروان گردیده و به‌نوعی تغییر مدیران بیشتر شبیه به یک ژست سیاسی، تا راهکاری برای حل مشکلات گردیده است.

بناری با بیان این که مطابق آمار بیش از ۷۰ درصد منابع آب تجدیدشونده کشور استحصال و مصرف می‌شود و به تأثیر آن شهرستان شیروان حاکی از وجود یک بحران در آینده است، گفت: از مصادیق این بحران می‌توان ازبین‌رفتن زیست‌بوم‌های آبی شهرستان، تخریب منابع آب‌های زیرزمینی و بروز مناقشات محلی در مورد آب را ذکر کرد که تأخیر در اجرای شبکه فاضلاب و متوقف‌شدن چندین‌ساله آن، زنگ خطر را برای توسعه شهر به صدا درآورده است.

تکلیف تصفیه‌خانه فاضلاب شیروان را روشن کنید

تعلل مسئولان آبفا استان، فرصت فروش پساب را از مردم این شهر گرفته است

بناری با اشاره به این که از ابتدای سال ۱۴۰۲ تمام مجوزهای قانونی واگذاری و فروش پساب مطابق با تبصره ۸ که وزارت نیرو را ملزم می‌دارد از طریق استفاده حداکثری از پساب برداشتی و همچنین آب دریا، آب صنایع را تأمین کند، تصریح کرد: این موضوع می‌توانست کسب درآمد بسیار پایداری را در صورت تأمین فاضلاب برای آب و فاضلاب استان که در حال حاضر با کمبود منابع دست‌به‌گریبان است، ایجاد نماید.

مدیرعامل شرکت شهرسازشایگان ادامه داد: این فرصت با تعلل مدیران آب و فاضلاب از مردم این شهر دریغ گردیده است.

مناقصه را برنده شدیم ولی باطل کردند

وی یادآور شد: این شرکت به‌عنوان اولین سرمایه‌گذار وزارت نیرو در تبصره ماده ۵۶ با بهره‌گیری از تجربیات ارزشمند خود در اجرای شبکه‌های فاضلاب در سراسر کشور به‌منظور رفع عقب‌ماندگی تکمیل شبکه و نصب انشعابات شهر شیروان در مناقصه‌ای که توسط شرکت آب و فاضلاب در سال ۱۳۹۹ جهت تکمیل کلیه خطوط و اجرای کامل انشعابات به‌صورت فاینانس داخلی برگزار گردید با اختلاف فاحشی برنده مناقصه شد.

بناری صحبت‌های خود را این گونه تکمیل کرد: مقرر شد پس از اجرای کلیه مراحل، شرکت آب و فاضلاب طی دوره پنج‌ساله و با سود ۲۰ درصد نسبت به تسویه‌حساب با این سرمایه‌گذار اقدام کنند؛ اما متأسفانه به دلایل نامعلوم و با نگرشی سطحی قرارداد مذکور توسط شرکت آب و فاضلاب استان اجرایی نشد.

تکلیف تصفیه‌خانه فاضلاب شیروان را روشن کنید

نهادهای نظارتی کمک کنند بیت‌المال هدر نرود

مدیرعامل شرکت شهرسازشایگان گفت: در حال حاضر علاوه بر این که اتمام این پروژه منابع چندین ۱۰ برابری و زمان چندین ساله را طلب می‌نماید باعث ازدست‌رفتن فرصت بزرگ کسب درآمد از فروش پساب نیز شده است که لازمه ورود نهادهای نظارتی را در امر مذکور می‌طلبد. این مهم نمونه بارزی از پایمال‌شدن حقوق بیت‌المال به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: شتاب بخشیدن به روند رشد اقتصادی در کشور مستلزم کاهش سطح حضور دولت در فعالیت‌های غیرحاکمیتی است که می‌بایست در چهارچوب خصوصی تعریف شود که این مدیران معتقد بر خصوصی‌سازی و تکریم سرمایه‌گذاران را می‌طلبد، چرا که با شرایط حاضر و انبوهی از موانع جهت بازارهای مولد؛ باعث عدم رغبت سرمایه‌گذاران و فرار آن‌ها از بازار مذکور و هجوم به بازارهای غیرمولد که سود آنی و کم‌ریسک را برای افراد به ارمغان می‌آورد، شده است.

تهیه و تنظیم گزارش: احسان حق‌بین

انتهای خبر/

0 نظر

ارسال نظرات